הקלטת תזמורות ומקהלות בהופעות חיות
  www.arielrecordings.022.co.il
אריאל הקלטות
יום ה', כט’ בתשרי תשע”ח
    דף הבית  |  הרשמה לרשימת תפוצה  |  יצירת קשר  
בפרק זה אסביר, בקצרה, מהם השיקולים בבחירת מיקרופון ליישום ספציפי
14:31 (23/05/17) Ariel Arielly

פרק חמישי – או קיי. הבנו. אז איך בוחרים מיקרופון? בחירת המיקרופון, מצד אחד, הוא תהליך פשוט ומצד שני, יכול להיות מסובך. שלושה אלמנטים מכתיבים את סוג המיקרופון שנבחר ליישום מסויים. א. צריך לדעת מה רוצים! טכנאי הקול צריך לדעת מה הוא רוצה לקבל בתוצאה הסופית. אם אין לך "תמונת סאונד" ברורה שאותה אתה רוצה לקבל, קשה מאד יהיה לבחור מיקרופון מתאים. עוד לפני הבחירה יש "לשמוע בדמיון" את הסאונד שרוצים לקבל ודבר זה , בהתחשבות בשני הפרמטרים הבאים, יכתיב את בחירת המיקרופון. ב. צריך להכיר ולהבין את אופן פעולת המיקרופון, הטכנולוגיה בה הוא בנוי והיתרונות/חסרונות של כל מיקרופון ע"מ "לרתום" את התכונות הטובות של המיקרופון להשגת תמונת הסאונד הרצויה ולהמנע מהשפעתן השלילית של תכונותיו "הבעיתיות" על איכות הסאונד.. ג. אופי מקור הקול והתנאים האקוסטיים בסביבת העבודה. שלושה פרמטרים אלו הם "אבני היסוד" לבחירה ושימוש במיקרופונים. כמו שנאמר כבר קודם, ישנן שתי גישות בסיסיות בענף הנדסת הקול: הגישה ה"פופיות" והגישה ה"קלאסית". בגישה הפופית, תפקידו של מהנדס/טכנאי הקול לתת תוצאת סאונד עשירה ונעימה לאוזן. מאחר ולא תמיד לזמרים יש קולות "אידאליים" נרצה, בתוצאה הסופית, "ליפות" ולהעשיר את הקול שלהם. ברור כי מיקרופון "שקוף" יגרום לתוצאה הסופית להשמע לא יפה. לעומת זאת, לזמר/ת אופרה בעל/ת קול יפה ועשיר נבחר מיקרופון "ניטראלי" ו"שקוף", ללא "צבע" משלו אשר יעביר את קול הזמר כפי שהוא. ישנם כלי נגינה המשמשים במוסיקת פופ, שאין להם "סאונד" בעל אופי משלהם. הנגן יכול לבחור את "צבע" הצליל באמצעות אפקטים מובנים בתוך המערכת האלקטרונית המתחברת אל כלי הנגינה, או בתוך כלי הנגינה. איש מהשומעים את התוצאה, אינו יודע או מכיר את הצליל המקורי ולכן אין למאזין כל יכולת לבחון האם התוצאה הנשמעת היא אכן זהה לצליל המקורי. תכונה זו, מאפשרת לטכנאי הקול "לצבוע ולשפר" את הצליל כראות עיניו וכהבנתו המוסיקאלית. לכן, בחירת המיקרופון לא תהיה לפי "שקיפותו של המיקרופון" אלא לפי גוון הצליל אליו הטכנאי שואף להגיע. טכנאי טוב הוא טכנאי שיודע "לצבוע" את הצליל לקבלת התוצאה היפה והטובה בעיניו. השיקול העיקרי לבחירת מיקרופון למקהלה הוא, עד כמה נרצה להעביר את הצליל של המקהלה בנאמנות למקור. ברוב המיקרים, מקהלה נדרשת להפיק סאונד אחיד כגוף מרובה זמרים. ההרכב האקוסטי של הסאונד המופק ע"י מקהלה, הוא מאד מורכב ורב גוונים. לכן, יש דרישה לשימוש במיקרופונים "עדינים ושקופים" ככל הניתן. ובנוסף, מאחר והמקהלה מתפרסת ע"פ מרחב גדול יחסית ונדרש כיסוי אחיד של כל הזמרים במקהלה, עובדה זו תכתיב את מיקום המיקרופונים ובחירת "עקומת קליטה" כזו שתתקבל חפיפה, ללא "שטחים מתים" של כל הזמרים. אם מדובר באירוע שבו משתמשים גם בהגברת קול באולם, קיים חשש להיווצרות פידבקים בין הרמקולים לבין המיקרופונים. לכן, נבחר מיקרופונים בעלי כיווניות כזו, שלא יקלטו את הקול המגיע מהרמקולים אלא, רק ממקור הקול אותו רוצים לקלוט במיקרופונים. למשל, לזמר העומד בחזית הבמה, במרכזה, והשומע את עצמו ברמקול מוניטור הנצב לפניו, ניתן מיקרופון בעל עקומת קליטה שאינה מאפשרת למיקרופן לקלוט מכיוון חלקו האחורי של המיקרופון. המיקרופון המתאים ביותר יהיה מקרופון בעל עקומת קליטה קרדיואידית. מיקרופון סופר-קרדיואידי לא יתאים למשימה משתי סיבות: האחת – מאחר ועקומת הקליטה שלו צרה, כל הזזת המיקרופון מכיוון פיו של הזמר, תשנה את עוצמת הקול וגם את אופיו. והסיבה השניה – מיקרופון סופר קרדיואידי, אמנם קולט מלפנים, אבל יש לו גם "אונת קליטה" מחלקו האחורי, מה שעלול לגרום לו לקלוט את המוניטור ולהכנס ל"פידבק". כאשר אנו רוצים לקלוט תזמורת רבת כלים, אם זה כאשר התזמורת מלווה זמר/ים וזהו אירוע עם הגברה, נשתדל לתת כמה שיותר מיקרופונים כאשר כל מיקרופון יהיה קרוב ככל הניתן לכלי או לקבוצת כלים קטנה. אם מדובר בעבודה בעלת אופי "פופי" אופי הסאונד שיתקבל תלוי בבחירתו ועפ"י יצירתיותו של טכנאי הקול ולכן, הטכנאי רשאי לבחור מיקרופונים בעלי "צבע" אישי, אשר יאפשרו לתת לכל כלי את הצבע הנדרש בתוך "התמונה" של הסאונד אותה רוצה הטכנאי לקבל. לעומת זאת, אם מדובר בהפקה בגישה קלאסית, על הטכנאי לבחור מיקרופונים ניטראליים ושקופים ובדרך כלל מדובר במיקרופונים קיבוליים. הדבר נכון הן לאירוע מוגבר ע"י רמקולים (ואז קיימת החובה לבחור מיקרופונים כיווניים למניעת פידבקים) והן לאירוע הקלטה ללא הגברה (ואז ניתן לבחור מיקרופונים כלל כיווניים (נכון רק לאולם בעל אקוסטיקה טובה) או מיקרופונים כיווניים יותר (קרדיואידיים וסופר קרדיואידיים) למניעת זליגת החזרים לא רצויים מחלל האולם בו מתבצעת העבודה או מהרמקולים המגבירים את מה שהמיקרופונים קולטים. ישנם עוד מספר שיקולים לבחירת המיקרופונים המתאימים לכל עבודה, אך תקצר היריעה מלגעת בכולם. אחזור ואדגיש כי ע"מ לקבל את התוצאה הרצויה, הטובה ביותר, על טכנאי ההקלטה להכיר את תכונותיהם של המיקרופונים, את הסביבה בה מתבצעת העבודה ובעיקר – מהי התוצאה אליה הטכנאי שואף להגיע.

 
 
חדשות