הקלטת תזמורות ומקהלות בהופעות חיות
  www.arielrecordings.022.co.il
אריאל הקלטות
יום ה', כו’ בכסלו תשע”ח
    דף הבית  |  הרשמה לרשימת תפוצה  |  יצירת קשר  
בפרק זה, אתאר את תכונתו של המיקרופון לקלוט קול המגיע מכיוונים שונים
09:14 (22/05/17) Ariel Arielly

פרק רביעי – כיווניות קליטה של המיקרופון עד כה, הצגנו שתי טכניקות על פיהן המיקרופון פועל: מיקרופון מגנטי (דינאמי) ומיקרופון קיבולי. ראינו כי המיקרופון הקיבולי "מתרגם" מדוייק יותר את שינויי לחץ האוויר (הצליל) לאותות חשמליים וראינו גם, כי המיקרופון הקיבולי רגיש יותר מאשר המיקרופון הדינאמי (הרגישות התבטאה בגודל האות החשמלי המופק מהמיקרופון עבור אותו שינוי בלחץ האוויר). למרות יתרונו האיכותי של המיקרופון הקיבולי, חסרונו הוא מחירו הגבוה, יחסית למיקרופון דינאמי (עלות מיקרופון קיבולי באיכות סבירה, יכול לנוע בין מאות דולרים לאלפי דולרים) וזאת לעומת מחירו של המיקרופון הדינאמי, שיכול לנוע בים עשרות דולרים למאות דולרים למיקרופונים מעולים בסוגם. אבל, ישנה תכונה נוספת, שאינה קשורה בהכרח לטכנולוגיה בה יוצר המיקרופון. תכונה זו נקראת כיווניות. המשמעות היא מאיזה כיוון המיקרופון קולט? ומה זאת אומרת "מאיזה כיוון"? אם נצייר את המיקרופון כחץ, שיש לו ראש ויש לו זנב, נצייר סביבו מעגל 360 מעלות כאשר ראש החץ ("הקדימה" של המיקרופון) מצביע לכיוון 0 מעלות, נראה באיזה כיוון המיקרופון קולט הכי טוב והחל מכמה מעלות לכל צד, עוצמת הקליטה יורדת לחצי (-3dB) ולפי זה נגדיר את כיוון הקליטה של המיקרופון. בגדול, ישנן שתי קבוצות: האחת, מיקרופון שקולט מכל הכיוונים בעוצמה שווה – מיקרופון כלל כיווני (Omni Directional Microphone) והשנייה – מקרופון שקולט מכיוון אחד, או יותר ובשאר הכיוונים לא קולט בכלל או קולט חלש יותר – מיקרופון כיווני (Directional Microphone). קבוצת המיקרופונים הכיווניים נחלקת לתת קבוצות: מיקרופונים הקולטים רק, או בעיקר מכיוון אחד: "חד כיווניים" (Uni-Directional) ומיקרופונים הקולטים משני כיוונים – דו כיווניים (Figure of Eight). קבוצת החד כיווניים נחלקת לכאלו שקולטים רק מלפנים בזווית של ±120 מעלות וניתן לתאר את תחום, או מרחב , הקליטה שלהם כמו "תפוח עץ" או כמו "לב" ולכן הם נקראים מיקרופונים "קרדיואידיים" ומיקרופונים הקולטים בזווית צרה יותר (ואפילו צרה מאד) ±45 מעלות, הנקראים "סופר קרדיואידיים" (ואפילו פחות ±20 מעלות) ואלו נקראים "שוט-גאן" (ShotGun). סוג נוסף הם מיקרופונים הקולטים בצורה שווה משני כיוונים ובכיוון הניצב לשני כיוונים אלו, מתקיימת קליטה חלשה מאד עד בכלל לא. זוית הקליטה של מיקרופונים אלו היא ±90 עד 100 מעלות מכל צד בצורה די דומה למיקרופון הקרדיואידי. חשוב להדגיש כי בעוד המיקרופונים הקרדיואידיים כמעט ולא קולטים מכיוון "זנב החץ" המיקרופונים הסופר קרדיואידיים והשוט גאן קולטים, במידה מסויימת גם מכיוון זנב החץ. ישנם מיקרופונים לשימושים מיוחדים, אשר זווית הקליטה שלהם יכולה להיות אפילו ±10 מעלות והם משמשים בעיקר למעקב אחרי אובייקט בסביבה רועשת, יחסית. ישנו עוד סוג אחד של מיקרופונים, המשמשים בעיקר להקלטות בטבע ואלו הם, בעצם, מיקרופונים קרדיואידיים אשר מורכבים לתוך רפלקטור פברבולי ואשר להם, גם כן, זווית קליטה צרה יותר המאפשרת קליטת ציוץ ציפורים, למשל, ממרחקים של כמה עשרות מטרים. ככל שקוטר הרפלקטור גדול יותר, מרחק הקליטה גדל. (ידוע, למשל, כי בימי ההעפלה, הבריטים היו משתמשים בסוג כזה של מיקרופונים (עם רפלקטורים בקוטר של שני מטר, ללכידת המעפילים שהגיעו בחשכת לילה ואנשי ההגנה שהורידו אותם מהאוניות וליוו אותם לחוף). מיקרופונים אלו כונו בשם "רדאר אקוסטי". יש להוסיף ולציין כי איכות המרת הקול לאות חשמלי הטובה ביותר היא של המיקרופונים ה"כלל-כיווניים" וככל שכיווניות המקרופון צרה יותר, הדבר משפיע גם על דיוק ההמרה ופוגם בה.

 
 
חדשות